סמינר הוראה

סמינר הוראה

ברוכים הבאים לסמינר ההוראה של הפקולטה למתמטיקה!

איך מיישמים ״כיתה הפוכה״ בקורסים גדולים עם מאות סטודנטים?
האם ניתן לספק משוב אמיתי ואיכותי לסטודנטים על עבודות הבית?
מהם ״מיני פרויקטים״ ואיך הם מעודדים למידה פעילה?
ובכלל, כל החדשנות הזו בהוראה, זה טרנד חולף או שבאמת ההוראה המסורתית מאבדת רלוונטיות?

השאלות האלו לא נלקחו מתוך כנס של חוקרי חינוך באקדמיה, אלא מנושאי המפגשים של סמינר ההוראה של הפקולטה למתמטיקה. הסמינר הייחודי שלנו מתקיים על בסיס דו-שבועי מזה כשנתיים, ונועד לתת במה לכל חברות וחברי סגל ההוראה של הפקולטה כדי להכיר ולשתף רעיונות, התנסויות מעשיות מהכיתה, ותובנות לגבי הוראה. את המפגשים מעבירים בעיקר (אבל לא רק) מרצים/ות ומתרגלים/ות, בעיקר (אבל לא רק) מהפקולטה ומהטכניון, ובעיקר (אבל לא רק) בנושאי הוראת מתמטיקה. חלק מהדוברים מצרפים סטודנטיות וסטודנטים שהשתתפו בקורסים שהעבירו, למשל בפורמט של פאנל, כדי לתת גם את זווית המבט שלהם באופן אותנטי. המפגשים מתאפיינים בדיונים כנים לגבי יתרונות וחסרונות של גישות שונות להוראה והערכה, שיתוף בהתלבטויות, ופתיחות לביקורת בונה. הסמינר פתוח לאורחים, והקלטות של מפגשים קודמים זמינות בדף הזה.

 


 

למידע נוסף ולהצטרפות לרשימת התפוצה:

ד"ר אביב צנזור  avivc@technion.ac.il

 


 

האם תהיה כיתת לימוד פיזית בשנת 2030?

האם תהיה כיתת לימוד פיזית בשנת 2030?

  • 14/08/2024
  • נרית כץ, מנהלת אגף אקדמיזציה ולמידה דיגיטלית במשרד החינוך, לשעבר מפמ״רית מתמטיקה על-יסודי

הקורונה פרצה לחיינו בתחילת 2020, ומאז אנו כל הזמן בשינויים. בשוק התעסוקה בחלק מהמקצועות עברו לעבודה היברידית, בעולם הרפואה התפתח מענה מרחוק, הקניות כמעט כולן באונליין. עולם ההוראה והלמידה כמעט לא השתנה, ובפועל השתנה לגמרי: חלקים גדולים של הלמידה קורים מרחוק, בזום, בעזרת קורסים דיגיטליים, קורסי mooc, ועוד.
איך יראה עולם ההוראה והלמידה בשנת 2030? האם נהיה היוזמים ונבנה משהו חדש, או שהמציאות תגרור אותנו, ומי יודע לאן?

קורס בתורת המטריצות בשיטת פבלה

קורס בתורת המטריצות בשיטת פבלה

  • 31/07/2024
  • פרופ׳ אבי ברמן, ד״ר עדי וולף, ד״ר סולימאן חמוד, ד״ר אחלאם מחאג'נה, נעם קרופניק, רחל רוסינסקי, ד״ר אילנה רם

נשוחח על קורס בתורת המטריצות שניתן בשיטה של פתרון בעיות לפני הרצאה ונדון בחסרונות וביתרונות של השיטה.

בהתאם לעיקרון פבלה, אנו מזמינים את הקהל לחשוב על הבעיה הבאה:
״פעולה מותרת״ על מטריצה ממשית היא כפל של שורה או עמודה ב (1-).
הוכיחו שעל ידי סדרה של פעולות מותרות ניתן להביא כל מטריצה ממשית למטריצה שסכום כל עמודה וכל שורה שלה הוא אי-שלילי.

מפגש סמינר זה מוקדש לזכרה של מרים ברזינה ז״ל.

איך מלמדים מתמטיקה למהנדסים בתל אביב?

איך מלמדים מתמטיקה למהנדסים בתל אביב?

  • 17/07/2024
  • ד״ר יוחאי מעין, הפקולטה להנדסה, אוניברסיטת תל אביב
הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב מנהלת בעצמה את הוראת המתמטיקה עבור הסטודנטים שלה, באמצעות כמה חברי סגל בפקולטה שהם מתמטיקאים שמתמחים בהוראה אקדמית (ביניהם הדובר). איך זה עובד, בהשוואה לטכניון שבו הפקולטה למתמטיקה מנהלת את ההוראה?
אילו עוד הבדלים (חלקם משמעותיים) בהתנהלות, בכוח האדם, בגישה החינוכית ובפדגוגיה, השתרשו (במכוון או באקראי) בין שתי התרבויות? האם אפשר לאמץ בטכניון חלק מהיתרונות של תל אביב, ולהיפך? ניגע גם בנושא הטיפול במשרתי המילואים בשנה המורכבת הנוכחית.
צוות הוראה מצטיין + סטודנטים שמרימים סטארטאפ = 50% נכשלים

צוות הוראה מצטיין + סטודנטים שמרימים סטארטאפ = 50% נכשלים

  • 03/07/2024
  • פרופ׳ מורן ברקוביץ’, ישראל גבאי, מור אלגריסי, יעל גרנות, ליאור אברמס, עמרי גורפינקל, שמעון ימין

הקורס זרימה 1 הינו קורס חובה בסמסטר 4 בהנדסת מכונות. הוא נחשב כקשה יחסית עקב הצורך באינטגרציה רבה של חומר מקורסים קודמים, יחד עם יכולת פישוט, מידול, והחלטה עצמאית על קירובים מתאימים. הממוצע במבחנים, תחת אותו מרצה אחראי, נשאר לאורך 10 השנים האחרונות יחסית יציב בין 60 ל-70. אולם, על מנת להגיע לממוצע, תוכן והיקף המבחנים השתנה משמעותית: מ-3 שאלות מקוריות, ל-2 שאלות שיעורי בית. במקביל לכך, מספר הנכשלים עלה.

צוות הקורס טוען בתוקף שהסטודנטים לא ״פחות טובים״ מפעם. לאחרונה, במקרה, צוות הקורס והסטודנטים הקימו מיזם משותף (לא אקדמי) והסטודנטים הראו התמדה, יצירתיות, חשיבה מהירה, ועבודת צוות – כל התכונות של ״דמות הבוגר״. הסטודנטים מצידם טוענים בתוקף שצוות הקורס מצוין – ברור, מסודר, מעניין, ואפילו מלהיב.
אז מדוע הפוטנציאל של הסטודנטים לא בא לידי ביטוי? בשיחת ראש-בראש בין הסטודנטים לצוות הקורס ננסה לפצח את החידה.
אנימציה של פיקסאר בקורס בסיסי בפונקציות מרוכבות

אנימציה של פיקסאר בקורס בסיסי בפונקציות מרוכבות

  • 19/06/2024
  • ד״ר סמי זעפרני, ד״ר דניאל רבייב

בסמסטר חורף תשע״ד, במסגרת הקורס פונקציות מרוכבות, קיימנו פעילות ייחודית בנושא השימוש בפונקציות הרמוניות באנימציה ממוחשבת. הסטודנטים שהשתתפו בפעילות למדו את הרקע המתמטי התיאורטי, הכירו מושגי יסוד באנימציה ממוחשבת, וביצעו פרויקט תכנות בקבוצות. במפגש נספר על האתגר ביצירת עניין אצל הסטודנטים ובחשיפה שלהם ליישומים אטרקטיביים של המתמטיקה בתעשייה, על מידת ההיענות של הסטודנטים, ועל האיזון בין פעילות חוויתית לבין עומס הלימודים שמכתיבים הסילבוס ויתר הקורסים. נשמע על החוויה גם מזווית הראייה של סטודנט שהשתתף בפעילות.

תשתיות ליישום חדשנות בהוראה ולמידה

תשתיות ליישום חדשנות בהוראה ולמידה

  • 05/07/2023
  • סיור אולפנים ומרחבי למידה. ניפגש בכניסה הראשית לבניין אולמן בקומה 4

תשתיות מתאימות הן נדבך חשוב למימוש שיטות הוראה, למידה, והערכה חדשות, בהן אנחנו עוסקים בהרחבה במהלך מפגשי הסמינר. בסיור נצפה בפעילות במרחבי למידה חדשים שמותאמים לסדנאות וללמידה פעילה כגון כיתת המולטימדיה, מרחב היזמות טי-האב, וכיתת האקליפטוס בבניין אולמן. כמו כן נבקר באולפנים שמאפשרים הפקת תוכן דיגיטלי באיכות גבוהה בעזרת צלם מקצועי (האולפן הטלויזיוני באולמן) או בצילום עצמי (אולפן הלייטבורד בפורשהיימר). תהיה גם הזדמנות להתנסות.

תחרות החידות – קרב המוחות של הקורס אינפי 2

תחרות החידות – קרב המוחות של הקורס אינפי 2

  • 21/06/2023
  • אלון שכטר, הטכניון

הסמסטר התנסנו בפעילות חדשה בקורס אינפי 2: תחרות חידות. הסטודנטיות והסטודנטים התחלקו לצוותים והכינו חידות מראש, ואז התכנסנו לאירוע שיא חגיגי של מוזיקה, פיצות, קצת תולדות המתמטיקה והמון אינפי. היה כיף, והקבוצות שניצחו קיבלו תעודות ופרסים סמליים.

כמובן שיש ערך לימודי לפעילות: הסטודנטים כותבים בעצמם את התוכן, ומתרגלים באופן חוויתי את חומר הקורס. אבל מה עוד ניתן ללמוד מההתנסות? מי התלמידים שהשתתפו? מה היתה מידת הרצינות? אילו מיומנויות הפעילות קידמה? באילו כיוונים אפשר לפתח את הפעילות? כמה השקעה נדרשה להפיק אותה, והאם ניתן להרחיב אותה לקורסי שירות גדולים? נדון בשאלות אלו ועוד, ביחד עם כמה מהסטודנטים שהשתתפו.

סדנאות שיעורי בית ומעבר להן

סדנאות שיעורי בית ומעבר להן

  • 07/06/2023
  • פרופ׳ איתי שפריר, ד״ר עליזה מלק, ד״ר אביב צנזור, ד״ר ניר בן דוד, ים פלזנשטיין

לפני תקופת הקורונה היה מקובל במשך שנים לקיים סדנאות מרוכזות בקורסי החדו״א והאלגברה שנועדו לאפשר לסטודנטים לעבוד בקבוצות על שיעורי הבית שלהם, תוך שהם מקבלים עזרה ממתרגל/ת אם הם נזקקים לה. במהלך השנים היתה שחיקה במתכונת הסדנה ביחס לכוונה המקורית ושעות סדנה רבות התקיימו בפועל במתכונת של שעות קבלה רגילות. בתום תקופת הקורונה נעשה נסיון לחדש את פעילות הסדנאות בקורס אינפי 1מ וכן בקורסי האלגברה של סמסטר א. נשמע ממספר מרצים על נסיונם עם סדנאות ש״ב בעבר הרחוק והקרוב וכן על סדנאות מסוגים אחרים שניתנו בקורס אלגברה 2מ ובקורסים פקולטיים של שנה א.

היכרות עם ChatGPT ואיך הוא קשור להוראת מתמטיקה

היכרות עם ChatGPT ואיך הוא קשור להוראת מתמטיקה

  • 24/05/2023
  • ד״ר גדי אלכסנדרוביץ׳, IBM והטכניון

לפני חצי שנה התבשרנו על מה שנראה כקפיצת דרך מדהימה בתחום הבינה המלאכותית – ChatGPT, כלי בינה מלאכותית שמסוגל להבין ולענות על שאלות בשפה טבעית וברמה שטרם נראתה כמותה.

בהרצאה זו נכיר את ChatGPT וננסה להבין את הרלוונטיות שלו להוראת מתמטיקה. האם הוא עושה את החיים קלים יותר עבור המתרגלות והמרצות? האם הוא עושה את החיים קלים *מדי* עבור הסטודנטים? מה הוא יכול לתת לנו שלא היה לנו עד עכשיו? לא נקבל תשובות חד משמעיות כי גבולות הכלי הזה ודומים לו טרם נחקרו לעומק, אבל זו התחלה. או בלשונו של ChatGPT עצמו:

There once was a math student so bright, Who tried to use ChatGPT with might, But alas and alack, The answers came back,All wrong, causing quite a fright.

The student typed in with great care, Hoping ChatGPT would be fair, But the responses were odd, And some quite flawed, Leaving the student in despair.

The algorithms, it seemed, were confused, And the student was left feeling abused, They tried to rephrase, But the answers were still a maze, Leaving the student feeling bruised.

So, the moral of this little rhyme, Is to remember, from time to time, That although ChatGPT is grand, It’s not always at your command, And sometimes you just can’t rely on its prime.

קבוצות תרגול ייחודיות עבור סטודנטים שחוזרים על קורס

קבוצות תרגול ייחודיות עבור סטודנטים שחוזרים על קורס

  • 10/05/2023
  • רבקה אביטל, הפקולטה למתמטיקה
זה לא סוד שנוכחות הסטודנטיות והסטודנטים בהרצאות ובתרגולים יורדת באופן עקבי ומדאיג. אצל כאלו שנאלצים לחזור על קורס בפעם השנייה התופעה קיצונית במיוחד, ורבים מהם כמעט ולא מגיעים בכלל במהלך הסמסטר. לעיתים קרובות סטודנטים אלו נכשלים פעם נוספת.
בסמסטר חורף תשפ״ג ביצענו פיילוט בקורס אינפי 2מ׳, שבו פתחנו קבוצת תרגול ייעודית וייחודית עבור סטודנטים שחוזרים על הקורס. במפגש נספר על אופן הלמידה וההוראה המיוחד בקבוצת החוזרים, על הנתונים לגבי מידת ההצלחה של הפיילוט, וכן על תובנות ולקחים להמשך.
איך אפשר להגביר מעורבות והשתתפות של סטודנטים בקורסי בסיס במתמטיקה? ואיך זה קשור לתחושת מסוגלות עצמית?

איך אפשר להגביר מעורבות והשתתפות של סטודנטים בקורסי בסיס במתמטיקה? ואיך זה קשור לתחושת מסוגלות עצמית?

  • 17/04/2023
  • ד״ר אריאל לייטנר, מכללת אפקה
רוצים שהסטודנטים שלכם ישתתפו יותר בשיעור ויתלהבו מהחומר הנלמד? אז המפגש הזה בשבילכם!
נספר על תהליך פדגוגי שפיתחנו ויישמנו במהלך סמסטר שלם בקורס חדו”א 1 לסטודנטים להנדסה. התהליך מבוסס על שילוב של הוראת עמיתים ועבודה עצמית שבועית בכיתת ההרצאה, תוך שימוש באפליקציית שאלונים מתמטיים דיגיטלית בשם MathMatize  (שנתנסה בה גם במהלך הסמינר).
בסמינר נדון באתגרים משותפים, נשתף אתכם בתהליך שעברנו, נספר על נתונים שאספנו, ונדווח על ממצאים ראשונים.
סדנאות ומשוב עמיתים – האם יש תחליף לבדיקת תרגילי בית?

סדנאות ומשוב עמיתים – האם יש תחליף לבדיקת תרגילי בית?

  • 25/01/2023
  • ד״ר טלי פינסקי, סיון אלדר, אדם נייס, וסטודנטים נוספים

בינה מלאכותית שתאפשר בדיקה ממוחשבת של שאלות הוכחה במתמטיקה עדיין לא קיימת. הבדיקה האנושית שניתן להציע לסטודנטים לאורך הסמסטר היא בדרך כלל חלקית או שטחית, לא מספיקה ולעיתים אפילו מטעה. האם יש אלטרנטיבות?
בסמינר נספר על שתי חלופות להגשה ובדיקה מסורתית של תרגילי בית. כל אחת מהן נוסתה בשנה האחרונה בשני קורסים שונים. החלופה הראשונה, שנוסתה בקורסים של סמסטר שני-שלישי (מד״ר א׳ ומבוא למרחבים מטריים וטופולוגיים) היא בדיקת עמיתים, במודל שבו הסטודנטים בודקים את תרגילי הבית אחד לשני, בתמורה לציון מגן. בחלופה השנייה, שנוסתה בקורסים יותר מתקדמים (טופולוגיה וגיאומטריה וסימטריה), חלק משעות ההרצאה התקיימו במתכונת של סדנה, שבה הסטודנטים עבדו באופן משותף על הוכחת טענות ועל תרגילים. ביחד עם פאנל של סטודנטים נדון לגבי היתרונות והמגבלות של כל שיטה, ונעלה הצעות ורעיונות לשיפור.

המירוץ לחדו״א

המירוץ לחדו״א

  • 04/01/2023
  • פרופ׳ שירי ארטשטיין, בית הספר למתמטיקה, אוניברסיטת תל-אביב

קורסי החדו״א לסטודנטים של מתמטיקה ושל מדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב נחשבים לקשים מקורסי השנה הראשונה. כדי לייצר מוטיבציה, הנאה וחוויות חיוביות, הפקנו בשנתיים האחרונות ארועי ״שיא״ מיוחדים בדמות ״קווסט חדו״א״: משימות פיזיות בקמפוס על בסיס חידות מתמטיות ושאלות מהקורס, בהן מתחרות קבוצות של סטודנטים. במפגש אתאר את הארועים, את המוטיבציה (שקשורה גם לתקופת הקורונה ולאפקטים המצטברים של הוראה מקוונת), את המסקנות שלנו מההתנסות עד כה, ואת התוכניות לעתיד.

למידה דרך הוראה

למידה דרך הוראה

  • 07/12/2022
  • אדריכל נוף רם איזנברג

בפקולטה לארכיטקטורה רץ בהצלחה במשך מספר שנים פיילוט של קורס ״תומכי הוראה״ בהובלת רם איזנברג. הקורס נולד מתפישה שהאקדמיה היא קהילה לומדת, הוראה היא אחת הצורות הטובות ביותר ללמוד ולהעמיק את הידע, והתנסות בהוראה היא אחת ההתנסויות רבות הערך ביותר שיש לאקדמיה להציע. ערך משמעותי נוסף הוא התיווך של תומכי ההוראה, שהם בעצמם סטודנטים קצת יותר ותיקים, בין הסטודנטים הצעירים לסגל הקורס.

במפגש יוצגו הרקע התיאורטי למודל תומכי ההוראה, מבנה הקורס, נקודת המבט של סטודנטים בוגרי הקורס, ומסקנות מהפיילוט. נערוך דיון ביקורתי על הרעיון, ועל אופנים בהם ניתן להתאימו לפקולטות אחרות כמו מתמטיקה, ולדרישות הטכניון שחושש מפרשנות של תגמול הוראה על ידי ניקוד אקדמי.

כיתה הפוכה בקורס הסמכה – פאנל סטודנטים

כיתה הפוכה בקורס הסמכה – פאנל סטודנטים

  • 22/11/2022
  • פרופ״ח ניר גביש ושיר יחיא, הפקולטה למתמטיקה

בקורס ״מבוא למתמטיקה שימושית״ נצבר לאורך שלושה סמסטרים ניסיון ביישום גרסה של כיתה הפוכה: לימוד א-סינכרוני בעזרת תכנים שפותחו באופן ייעודי, ומפגש פרונטלי שבועי בו הסטודנטים מציגים את הפתרונות שלהם למטלת הבית.

חלק מהסטודנטים התחברו ללמידה בשיטה הזו וחלק פחות. מדוע? מה החוזקות והמגבלות של כיתה הפוכה בעיני הלומדים? את מרבית זמן המפגש נקדיש לבירור מעמיק של שאלות אלו ואחרות, על סמך משובי לומדים ובעזרת פאנל מאוזן של סטודנטים מהקורס.

קייטנת הכנה לטכניון

קייטנת הכנה לטכניון

  • 09/11/2022
  • ד״ר אירנה גורליק, ד״ר מיכל קלינשטרן (הפקולטה למתמטיקה), ד"ר אפרת נתיב-רונן (לימודי הסמכה)

בשנתיים האחרונות מתקיימת בסוף הקיץ ״קייטנת הכנה לטכניון״ לסטודנטים החדשים, בהפקה משותפת של הפקולטה למתמטיקה ושל לימודי הסמכה. השנה השתתפו בקייטנה מעל 500 סטודנטים.הלימודים בקייטנה מבוססים על מפגשי תרגול פרונטליים ועל קורס הכנה מקוון במתמטיקה שפותח על ידי הטכניון באתר הלאומי קמפוס IL. סביב השיעורים משובצות פעילויות חברה, חוויה, והיכרות עם הטכניון, שביחד עם המוכנות המתמטית נועדו לאפשר לסטודנטים התחלת לימודים חלקה ומוצלחת.

בהרצאה נתאר את הרציונל לקיום הקייטנה, שיטות ההוראה והלמידה, הפעילויות הנוספות, המשובים שקיבלנו, הלקחים והתובנות להמשך.

וריאנט אפסילון – פעילויות ייחודיות של למידה, כישורים וכשרונות בקורסי אינפי

וריאנט אפסילון – פעילויות ייחודיות של למידה, כישורים וכשרונות בקורסי אינפי

  • 22/06/2022
  • ד״ר אביב צנזור, הפקולטה למתמטיקה

בסמסטר חורף קיימנו (בפעם השנייה) פעילות משותפת של הקורסים אינפי 1 ואינפי 1מ׳, שבה קבוצות של סטודנטים תכננו חדרי בריחה וירטואליים המבוססים על חידות אינפיניטסימליות, ומימשו אותם במשחק הרשת מיינקראפט. בסמסטר אביב קיימנו (לראשונה) פעילות משותפת של הקורסים אינפי 2 ואינפי 2מ׳, שבה הסטודנטים ביצעו משוב עמיתים במפגשי אנגייג׳לי, פלטפורמה חדשה ללמידה מקוונת. כיף? כדאי? קוסט-אפקטיבי? יוצר עומס? תורם ללמידה? לכישורים? במפגש נשתף תובנות מההווה, ורעיונות לעתיד.

פרויקט יישומי בקורס שירות בפונקציות מרוכבות

פרויקט יישומי בקורס שירות בפונקציות מרוכבות

  • 08/06/2022
  • ד״ר אבי לוי, הפקולטה למתמטיקה

מטרת הפרויקט, שעסק בזרימה מישורית, היתה להגביר את המוטיבציה והעניין של הסטודנטים בקורס על ידי הדגמת הקשר בין המושגים המתמטיים והתיאוריה המופשטת לבין בעיות הנדסיות בתחום הלימודים שלהם. הפרויקט העמיק כישורים של לימוד עצמי ועבודת צוות, ובמסגרתו נעשה שימוש בהדגמות גרפיות בתוכנת Matlab. אספר על הפרויקט, אופן מימושו, והמסקנות משאלון המשוב שהעברנו לסטודנטים.

מתמטיקה בתלת מימד

מתמטיקה בתלת מימד

  • 08/06/2022
  • ד״ר אופיר דוד, הפקולטה למתמטיקה

בשנים האחרונות עסקתי בתכנות בתלת מימד, וגיליתי איך הבנה בסיסית של המתמטיקה יכולה להוביל לאפקטים גרפיים מאוד מעניינים, ואיך הבנת התכנות יכולה להוביל לרעיונות מתמטיים. בהרצאה אציג דוגמאות, ואת הכלים בהם השתמשתי. מעבר לכך שיחסית פשוט להשתמש בכלים האלו בהוראה, ניתן וכדאי ללמד את הסטודנטים להשתמש בהם בעצמם כדי להבין את המתמטיקה, וכמוטיבציה ללמוד עוד מתמטיקה.

חוויות ומסקנות משיטת MOORE – חלק 1

חוויות ומסקנות משיטת MOORE – חלק 1

  • 25/05/2022
  • ד״ר ניר לזרוביץ׳ ורידא סעאבנה, הפקולטה למתמטיקה

בשיטת Moore חומר הלימוד מועבר על ידי פתרון תרגילי בית והצגתם בכיתה. לפני כל שיעור הסטודנטים מקבלים רשימה של הגדרות, ורשימה של טענות שאותן הם צריכים להוכיח בהתבסס עליהן. בכיתה הסטודנטים מציגים את הפתרונות ודנים בהם.

בסמינר נציג את הפרטים של השיטה כפי שהיא יושמה בקורס ״נושאים נבחרים בטופולוגיה״ בסמסטר הקודם. נדבר על החוויות שלנו מהוראה ולמידה בשיטה, ועל המסקנות שלנו לגבי השיטה.

הכיתה ההפוכה כמודל להוראת מתמטיקה בתואר ראשון לעומת תואר שני

הכיתה ההפוכה כמודל להוראת מתמטיקה בתואר ראשון לעומת תואר שני

  • 25/05/2022
  • ד״ר הווארד נואר, הפקולטה למתמטיקה

אני אשווה בין החוויות שלי מהשימוש במודל של כיתה הפוכה להוראת קורס לתואר ראשון (גיאומטריה דיפרנציאלית) וקורס לתואר שני (אלגברה הומולוגית). בפרט, אדגיש כמה יתרונות מובהקים של מודל הכיתה ההפוכה בשתי המסגרות, כמו גם את הקשיים והסכנות אליהם שמתי לב. אני מקווה שהתובנות יסייעו לשפר את הפדגוגיה המתמטית שלנו באופן כללי, ללא קשר לשיטת ההוראה שבה בוחרים בסופו של דבר עבור קורס מסוים.

לא בכיוון – מהפכת הכיתה ההפוכה צועדת בניצב למישור הבעיות האמיתיות

לא בכיוון – מהפכת הכיתה ההפוכה צועדת בניצב למישור הבעיות האמיתיות

  • 02/05/2022
  • פרופ׳ אור שליט, הפקולטה למתמטיקה

הרצאה זו היא תגובה לקו פדגוגי שבא לידי ביטוי בהרצאות בסמינר ההוראה הפקולטי, שהציעו ״גישה מבוססת מדע להוראת המדעים״ (אבינעם קולודני), העלו את הרעיון ״לעשות שימוש בדרכי חשיבה ומתודולוגיות שהן הבסיס למתמטיקה, למדעים ולהנדסה״ בשביל לקדם את ההוראה (אדם שוורץ) והסיקו שהגיע הזמן לשינוי פרדיגמה, למשל מעבר לשיטת ״הכיתה ההפוכה״ (שהוצגה בין היתר על-ידי דני לוין). בחלק העיקרי של דבריי אצא להגנת ההרצאה הפרונטלית בפרט, והשמרנות הפדגוגית בכלל. אסביר למה לדעתי מקצוע הוראת המדעים והמתמטיקה אינו דיסציפלינה מדעית, וגם לא תחום הנדסי, ואתאר איזה נזק עלול להיגרם מהבלבול. לקראת הסוף אציג מהן בעיני הבעיות המרכזיות הניצבות בפני העוסקים בהוראת המתמטיקה, ואת היתרונות של גישה שמרנית בהתמודדות עם שאלות אלו. נשאיר קצת זמן בסוף ההרצאה לדיון.

ההרצאה נולדה מתוך דו שיח ביני לבין אביב צנזור בנושא, שהחל אחרי ששיתפתי אותו בפוסט ביקורת שכתבתי על המאמר של קרל ויימן, בעקבות ההרצאה של אבינעם קולודני.

המתמטיקה של ההוראה

המתמטיקה של ההוראה

  • 30/03/2022
  • פרופ׳ אדם שורץ, הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים

מתמטיקה ולמידה הן דיסציפלינות שונות בתכלית. אך לדעתי אפשר לקדם את ההוראה והלמידה על ידי שימוש בדרכי חשיבה ומתודולוגיות שהן הבסיס למתמטיקה בפרט, ולמדעים והנדסה בכלל.

לאחר תיאור כללי (ואולי מעט מיגע) של הגישה העקרונית, אתאר כיצד גישה כזו הובילה לשינויים בגישה להוראה: הן ברמת הקורס הבודד, הן ברמת התואר. בנוסף, בדיוק בגלל שרובינו, כמדענים, מתורגלים בחשיבה במתודולוגיה מדעית, גישה דרך מתודולוגיה כזו ללמידה הופכת את הדיון לממוקד ותכליתי יותר, ומאפשרת שינויים משמעותיים יותר.

אנסה לשכנע שהעולם השתנה באופן מהותי, בעוד שמוסדות הלימוד התקדמו רק מעט. ללא שינוי מהותי – מוסדות אלו הם בסכנת הכחדה.

אפשרויות למתן משוב לסטודנטים, כתחליף לבדיקה של תרגילי בית

אפשרויות למתן משוב לסטודנטים, כתחליף לבדיקה של תרגילי בית

  • 22/01/2022
  • ד״ר אביב צנזור, ד״ר עדי וולף

החשיבות של תרגילי בית אינה מוטלת בספק, ולכן במרבית קורסי המתמטיקה נהוגה כיום הגשה ובדיקה של תרגילי בית. אבל – בייחוד בקורסי השירות – מדובר לעיתים על בדיקה שטחית או מדגמית, שעלולה להסב לסטודנטים יותר נזק מתועלת. במפגש נדון לגבי רעיונות חלופיים למשוב לסטודנטים, כמו פורמטים שונים של בדיקת עמיתים, סדנאות, בחנים ממוחשבים, והקלטות של בדיקת תרגילים. נשווה יתרונות וחסרונות של כל חלופה ונברר מה מתאים ליישום ובאילו קורסים. המפגש יתקיים בפלטפורמת הוראה מקוונת חדשה שנקראת אנגייג׳לי, שמתאימה לתמוך היטב בחלק מהחלופות.

הסברים ומדריכי שימוש בפלטפורמת אנגייג׳לי:
סדנאות מבוססות דיון בקורסי אלגברה

סדנאות מבוססות דיון בקורסי אלגברה

  • 05/01/2022
  • מרים וולך

מעורבות פעילה של סטודנטים הינה מכריעה בקורסי מתמטיקה באוניברסיטאות. במסגרת מחקר פעיל בנושא פיתחנו לאחרונה סדנאות מבוססות דיון כדי לעודד השתתפות בדיונים מתמטיים פוריים בקורסי אלגברה. נציג ניתוח של הקלטות ומשוב מסטודנטים ונדבר על ההיבטים המעשיים והפדגוגיים של השיטה ועל אפשרויות ליישום רחב יותר בטכניון ובכלל.

עבודת המחקר נעשתה בהנחיית פרופ״ח עינת הד-מצויינים מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה ופרופ״ח רם בנד מהפקולטה למתמטיקה.

הכיתה ההפוכה מקדמת למידה פעילה

הכיתה ההפוכה מקדמת למידה פעילה

  • 21/12/2021
  • פרופ׳ דני לוין, הפקולטה להנדסה כימית

פרדיגמת הכיתה ההפוכה מעבירה את מטלת העברת המידע הבסיסי מההרצאה אל פעילויות הכנה מקוונות, אותן משלימים הסטודנטים לפני שהם מגיעים לשיעורים. פעילויות אלו מפנות זמן ומכינות את הסטודנטים להשתתפות יעילה בשאלות ותשובות, בדיונים בכיתה, ובעיקר בפעילויות של פתרון בעיות – הכל בהנחיית המרצה. הרצאתו של דני תתאר כיצד הוראתו התפתחה במשך שנים רבות, מה שהוביל ליישום “כיתה הפוכה” בכל הקורסים שהוא מלמד. ברוח “כיתה הפוכה” המשתתפים מוזמנים להתכונן למפגש על ידי צפייה בסרטון קצר המתאר את הגישה שלו.

מבדק ממוחשב באמצעות אתר המודל – חלק 1

מבדק ממוחשב באמצעות אתר המודל – חלק 1

  • 08/12/2021
  • ד״ר ניר בן דוד, ד״ר אירנה גורליק

בסמסטר הקודם ערכנו בקורס אלגברה מודרנית מבדק ממוחשב באמצעות אתר המודל (עם “חומר פתוח” וללא השגחה). אנו נתאר את מבנה המבדק ומהלכו וכן נדון ביתרונות וחסרונות של מבדק כזה.

כיתה הפוכה בקורס רב-משתתפים

כיתה הפוכה בקורס רב-משתתפים

  • 15/11/2021
  • פרופ׳ח קרן צנזור-הלל, הפקולטה למדעי המחשב

אתאר את תהליך העברת הקורס לוגיקה למדמ״ח (קורס חובה עם כ- 400 סטודנטים רשומים) לפורמט כיתה הפוכה – מה נוסה ומה הפורמט הנוכחי שאליו התכנס הקורס, ומה היתרונות והחסרונות.

משוב לתרגילי הבית

משוב לתרגילי הבית

  • 11/11/2021
  • פרופ’ אמיר יהודיוף, הפקולטה למתמטיקה

בסמסטר הקודם ניסינו שיטה למתן משוב לפתרונות של תרגילי הבית. במקום בדיקה מדגמית, זמן הבודק הוקדש לדיון בפתרונות. נתאר את השיטה ונפרט יתרונות וחסרונות שלה.

פיתוח לומד עצמאי דרך שגיאות מועילות

פיתוח לומד עצמאי דרך שגיאות מועילות

  • 03/11/2021
  • פרופ׳ עדו רול, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, עוזר המשנה הבכיר לנשיא לקידום הלמידה וההוראה

בהוראה, אנחנו נוטים לבלבל בין ביצועים (הצלחה במטלה) לבין לימוד (רכישת היכולת להצליח בעתיד). כל מי שלימד יודע שהצלחה במטלה לאו דווקא מיתרגמת ליכולת ביצוע עצמאית בעתיד. בשיחה זו אתן דוגמאות למצב הפוך – כאשר כישלון במטלה במהלך השיעור תומך בלמידה משמעותית יותר בהמשך. אתן מספר דוגמאות ל-productive failure והיישום של גישה זו בקורסי תואר ראשון במתמטיקה ומדעים, ואדבר על המאפיינים של מטלות אלו. כמו כן, אציג בקצרה את חזון הטכניון ללמידה דיגיטלית משמעותית.

מודעות עצמית של תלמידים – חלק 2

מודעות עצמית של תלמידים – חלק 2

  • 08/09/2021
  • פרופ׳ח אורי שפירא, נירית טיומקין

נתאר כמה נסיונות שעשינו בקורס אלגברה א׳ במטרה לשפר את המודעות של התלמידים לכתיבת התשובות שלהם באופן מסודר והגיוני. בפרט נדון בהקלטות של סרטוני בדיקת תרגילים שבהם התלמידים נחשפים לתהליך הבדיקה.

ניסיון בכיתה הפוכה בקורס מתמטי מתקדם – חלק 1

ניסיון בכיתה הפוכה בקורס מתמטי מתקדם – חלק 1

  • 23/06/2021
  • פרופ׳ ניר גביש, אביעד יהלום

נתאר את הניסיון שלנו כמרצה וסטודנט ביישום גרסה של כיתה הפוכה בקורס מתקדם באנליזה נומרית: לימוד א-סינכרוני עם תכנים שפותחו בהתאם לפורמט, ומפגש סינכרוני שבועי בו הסטודנטים מציגים את הפתרונות שלהם למטלת הבית ומיני-פרוייקטים שונים.

שילוב מיני-פרויקטים בקורסי שירות במתמטיקה – חלק 2

שילוב מיני-פרויקטים בקורסי שירות במתמטיקה – חלק 2

  • 23/06/2021
  • ד״ר עדי וולף, תמיר דניאל

נתאר יתרונות וחסרונות של שילוב מיני-פרויקטים (הכרת שימושים מעשיים של החומר הנלמד בקורס תוך כדי עבודה בקבוצות) בקורסי השירות אלגברה מודרנית ח׳ (עם ד״ר אירנה גורליק), אלגברה במ’.

שיטת מור בקורס מתקדם – חלק 1

שיטת מור בקורס מתקדם – חלק 1

  • 09/06/2021
  • פרופ׳ מיכה שגיב, אלון סטרוגטסקי

אתאר את הנסיון שלי עם שיטת מור, הבנוי על העברת החומר על ידי סטודנטים, בקורס טופולוגיה אלגברית.

כיתה הפוכה בקורסי מתמטיקה – חלק 2

כיתה הפוכה בקורסי מתמטיקה – חלק 2

  • 09/06/2021
  • ד״ר טלי פינסקי, עומר מויאל

אספר על חוויות חיוביות וחיוביות פחות בהוראה לפי שיטת הכיתה ההפוכה בשני קורסים פקולטיים: גיאומטריה דיפרנציאלית ואינפי 1.

תובנות מאוחרות על הוראה ולמידה – מדוע לשנות מסורת אוניברסיטאית בת מאות שנים?

תובנות מאוחרות על הוראה ולמידה – מדוע לשנות מסורת אוניברסיטאית בת מאות שנים?

  • 21/05/2021
  • פרופסור אבינעם קולודני, הפקולטה להנדסת חשמל, הטכניון

אילוצי מגיפת הקורונה בשנה האחרונה גרמו לשינויים במתכונת המקובלת של לימודים בטכניון. המושגים – ״הרצאה״, ״תרגול״, “בחינה״ – נעשו פחות ברורים. השינויים האלה מעוררים חשיבה ביקורתית על השיטות המסורתיות של הוראה ולמידה באקדמיה, ומדגישים את הצורך להבין תופעות בעייתיות שכבר זוהו בעבר.
מטרת המפגש היא לבחון מחדש את ההנחות שעליהן מבוססת המתכונת המסורתית, ולעורר מחשבות ושיח על שינויים אפשריים בטווח הקצר והארוך.